Vlaamse regering moet snel beslissen over verlenging proefproject Mobiliteitspunt Kempen
Op 1 februari 2013 ging het proefproject “Mobiliteitspunt Kempen” van start. In de eerste helft van dit jaar (tot 30 juni 2013) ontving het mobiliteitspunt 214 vervoersvragen, waarvan 194 uit de regio Turnhout. Dat antwoordde Minister Crevits op een schriftelijke vraag van Vlaams Volksvertegenwoordiger Ward Kennes, die peilde naar de resultaten van de evaluatie van het project en de toekomstplannen die de Minister heeft met dit project.
Het proefproject in de regio Turnhout kadert in de uitvoering van het concept Mobiliteitscentrales Aangepast Vervoer (MAV’s) dat Minister Hilde Crevits eind 2011 lanceerde. Het project kwam tot stand in samenwerking met de provincie Antwerpen, Enter (Het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid) en Welzijnszorg Kempen. Minister Crevits wil de bestaande proefprojecten MAV verlengen en verfijnen, en zo de MAV een plaats geven in het vervoerslandschap.
Deze MAV ’s hebben als opdracht een uniek aanspreekpuntte zijn inzake vervoer voor personen met een beperkte mobiliteit. De medewerker van het mobiliteitspunt gaat na welke de vervoersnoden van de vrager zijn en organiseert in functie daarvan vervoer op maat. Dit in samenwerking met de verschillende partners zoals het openbaar vervoer, aanbieders van aangepast vervoer, lokale besturen, mutualiteiten, enz. Mensen kunnen bij het mobiliteitspunt ook terecht met algemene informatievragen over aangepast en toegankelijk vervoer.
Ward Kennes: “De huidige financiering van de proefprojecten loopt maar tot morgen 31 oktober. De Vlaamse regering moet dus zeer dringend beslissen over de verlenging van de proefprojecten vanaf 1 november. Uit de evaluatie* blijkt dat vervoer op regelmatige basis een probleem stelt. Daar moeten we tijdens de voortzetting van het proefproject Mobiliteitspunt Kempen nog meer aandacht aan besteden. Ik vind het erg belangrijk dat na een doorverwijzing de opvolging van een vraag wordt gegarandeerd vanuit het Mobiliteitspunt. Het Mobiliteitspunt moet ten slotte nog ruimer bekend worden gemaakt.”
*Enkele cijfers uit de evaluatie:
Uit de evaluatie blijkt dat 29% van de oproepen positief kon worden beantwoord, 43 % kreeg een doorverwijzing. Voor 28% van de oproepen kon geen afdoende oplossing worden voorgesteld. De belangrijkste reden daarvoor is het beperkt aanbod aan vervoer-vooral in het noorden van de regio Turnhout- of de te hoge kostprijs ervan. Daarnaast blijkt de organisatie van vervoer op regelmatige basis moeilijk.
Er waren 12 doorverwijzingen naar het openbaar vervoer, 11 naar het ziekenvervoer van de mutualiteiten, 16 naar de Handicar en DAV, 27 naar de Mindermobielencentrale’s, 7 naar CAV, 15 naar private taximaatschappijen en 1 naar een private busmaatschappij.
De meeste mensen die een vraag stelden deden een beroep op het mobiliteitspunt omwille van een ziekte (74) of leeftijdsgebonden beperking (61). Ook van mensen met een mentale beperking (26) of beperking omwille van psychische of fysieke aspecten(23) kwamen er relatief veel vragen.